På 24 timmar har man skapat en sajt där varslade kandidater snabbt kan komma i kontakt online med företag som söker personal.

Video-rekryteringsföretaget Yobber har under rådande Coronakris upplevt ett stort inflöde av kandidater som söker nya jobb, samtidigt som de blir kontaktade av företag med skriande rekryteringsbehov. På 24 timmar skapade man tillsammans med en av servicebranschens experter, Boosta Mat & Sälj, en sajt där varslade kandidater snabbt kan komma i kontakt med företag som söker personal. Rekryteringsprocessen sker därefter online för att respektera den sociala distansering som nu krävs.

Den senaste statistiken från Arbetsförmedlingen visar på en kraftigt ökande varseltakt, bara i förra veckan lades 14 000 nya varsel. Hotell- och restaurangbranschen står för hälften av alla varsel enligt Arbetsförmedlingens analyschef Annika Sundén. Denna statistik i kombination med den ökade efterfrågan som Yobber upplevt från exempelvis dagligvarubranschen och nätapoteken gjorde att man tillsammans med Boosta Mat & Sälj bestämde sig för att snabbast möjligt skapa en matchningssajt. En sajt där kandidater som snabbt behöver hitta nya jobb kan matchas med företag som har ett akut rekryteringsbehov.

– Det startade med att flera av våra nuvarande ICA-handlare kontaktade oss på grund av personalbrist. De har i dessa dagar med extrem arbetsbelastning inte ens tid att rekrytera egentligen, men måste prioritera det. Här blir videorekryteringen ett kritiskt verktyg där första screeningen görs på minuter istället för timmar eller dagar – och helt utan fysisk kontakt, berättar Peter Paunovic, VD på Yobber.

– Men vi insåg snabbt att det bara var toppen av ett isberg. Det är antagligen tusentals tjänster i dagligvaruhandeln som måste fyllas snarast möjligt. Detsamma gäller för nätapoteken, matkassarnas varulager och så vidare. Samtidigt har vi aldrig haft ett större inflöde av kandidater som kan börja jobba på direkten. Detta gjorde att vi la allt annat åt sidan i 24 timmar för att snabbast möjligt skapa en lösning som kan hjälpa de som hamnat i ett olyckligt läge på grund av varsel, fortsätter Peter Paunovic.

– Att skapa onormalt bra möten mellan personal och kund är vår grej på Boosta. Och plötsligt fick vår paroll en helt ny innebörd. Nu ställer vi snabbt om för att tillmötesgå branschen. Nu blir det onormalt bra möten mellan arbetsgivare och personal ett tag framåt. Att hålla livsmedelskedjan igång och motverka arbetslösheten är högt prioriterat. Vårt breda kontaktnät gör att vi kan vara del i att överbrygga behoven mellan branscher som varslar och branscher som rekryterar, berättar Emil Boson, VD på Boosta.

Yobber och Boosta har nu lanserat två initiativ för att matcha företag med kandidater;

1)  Alla företag erbjuds gratis åtkomst till Yobbers snabbt växande kandidatbas. Samtliga kandidater har en videohälsning med för att screeningen ska gå så smidigt som möjligt: https://www.yobbercareer.com/formular-handlare

2) På https://www.yobbercareer.com/yobberboosta kan kandidater som friställts från restauranger och besöksnäringen smidigt registrera sig och skicka med en kort videohälsning.