VI VAR MARKNADSLEDANDE INOM RESEBEMANNING!

Vad gör man när krisen hälsar på? När kunder säger upp pågående avtal? När inga nya uppdrag kommer in? När allt verkar utsiktslöst och det blir tyst! När man ser stupet framför sig, ser sitt företag krascha, ser jobbet försvinna.

Depressionen, tomhet och ledsamheten finns där för många. För andra som för Janica Grönqvist har uppgivenheten förvandlats till en inre kraft att inte ge upp sin dröm som företagare utan kämpa vidare.

Vi på branschen uppmärksammar Jannica på sociala medier och bestämmer oss att kontakta henne för en intervju. Vi är intresserade av få höra hennes historia.

Jannica Grönqvist startade sitt bolag 2012. Efter flera år i branschen som säljare, Team leader och projektledare fick hon en insikt i att det saknades en bemanningspool för resebyråer. Möjligheter att kunna hyra in personal med kompetens inom resebranschen. Genom ett stort nätverk och tro på sin affärsidé startade hon upp företaget Resebemanning och började med att hyra ut sig själv som konsult samtidigt som hon skapade sin hemsida och började jaga kunder.

Hur började allt? Du satsade och vågade?
    – Min man sa till mig att jag fick ett halvår på mig att komma igång med företaget, annars får du söka ett vanligt jobb!

Jag ville inte ha ett ”vanligt” jobb, jag ville förverkliga min dröm, att driva och jobba i mitt företag. Jag visste att tidpunkten var den rätta. Jag hade sonderat marknaden länge och fått en bra inblick i vilket behov det fanns inom reseindustrin. Jag hade dessutom hela mitt nätverk inom resebranschen, direktkontakt med kunder och potentiella uppdragsgivare. Någon bemanningspool fanns inte då mot resebranschen så jag visste att med hårt arbete skulle jag lyckas.

Jag hade aldrig tidigare drivit företag så ett av problemen var att hitta rätt prisnivå i en lågmarginalbransch samt att kunna hitta andra konsulter som jag kunde anställa. Men det gick ganska bra med allt, allt flöt, det gick fort. Jag hittade ganska snabbt den spetskompetens som marknaden krävde och jag nischade in mig med kunskap och erfarna konsulter inom reseindustrin vilket gjorde att vi inom några år blev det marknadsledande bemanningsföretaget för hela reseindustrin.

Hur utvecklades företaget under årens gång?
   – Det gick som sagt väldigt bra i början. Efter ca ett år började jag få förfrågningar om större bemanningsuppdrag. Efterfrågan att kunna rekrytera och coacha anställda och ledningsgrupper växte. Jag öppnade upp ett kontor på Wallingatan och anställde två personer på kontoret och vi växlade ut verksamheten. Vi fick många fasta kunder som Ticket, TUI, American Express, Global Business Travel, Etraveli, Resia med flera. På så sätt kunder vi planera och budgetera på ett helt annat sätt. I början när jag startade företaget såg man bara framför sig ett kvartal, nu kunde man mer planera strategiskt och se möjligheter och utmaningar ett helt år framför sig. 

Antalet uthyrda konsulter har snittat mellan 15-20 st med en omsättning på ca 10 miljoner under flera år. Detta höll i sig fram till förra året då hela reseindustrin upplevde ett sämre år och det drabbade givetvis våra affärer med mindre efterfrågan på personal och uppdrag. 2019 landade vi dock på en omsättning på drygt 6 miljoner, men inom den budgetram som vi hade satt för året.

När märkte att något håller på att hända inom resebranschen med anledning av Corona viruset?
   – Trots att vi hade en stor nedgång i omsättningen förra året var hela branschen och även vi väldigt glada över att året avslutades positivt. Vi fick ett jättestort tryck av uppdrag i december och även januari månad. Då tänkte man – nu vänder det, nu är resebranschen på väg tillbaka igen.

Men sista veckan i februari blev det lite annorlunda, telefonen ringde inte, ingen svarade och dom som svarade kunde inte ge oss några raka besked.

Till en början visste man nog inte digniteten av detta virus. Jag hade hört att det drabbat Kina, att Italien var en krishärd men jag trodde väl att det någonstans skulle bli bra inom en månad. Att det på något sätt inte skulle drabba oss och hela världen.

Men så den 15 Mars lämnar SAS besked om inställda avgångar och varsel. Då förstod jag att detta är riktigt allvarligt. Resebranschen kommer att drabbas väldigt hårt. Man kommer att permittera och varsla. Folk kommer att förlora sina arbeten. Det första mina kunder kommer att göra är att säga upp alla konsulter. Mitt företag kommer drabbas i allra högsta grad.

Så blev det, redan på eftermiddagen den 16 mars får jag samtal från några av mina kunder om uppsägning av avtal och samarbeten som läggs på is. Då visste jag att nu går det undan, nu finns inget jag kan göra.

 

- Min man sa till mig att jag fick ett halvår på mig att komma igång med företaget, annars får du söka ett vanligt jobb!

Janica Grönqvist

Hur regerade du?
   – I två veckor var jag ledsen och förtvivlad. Jag var på jobbet tillsammans med min sorg, hjälplösheten var överhängande. Mitt företag rinner mig ur händerna, allt jag jobbat med sen 2012 har på några veckor gått i kras.

Sakta men säkert under dessa två veckor kom jag till insikt i vad jag behövde göra. Jag kunde inte bara ge upp. Jag måste tänka framåt, hitta lösningar, hitta kunder, bredda mitt uppdragsområde. Min personal och mina konsulter var jag tvungen att varsla, sånt är jobbigt men det fanns ingen annan lösning. Jag förhandlade med min hyresvärd och lyckades få till en bra lösning på det hyreskontrakt jag hade. Lokalen är uppsagd och jag flyttar ut sista Maj.

Låga utgifter – hitta intäkter. Så gick mina tankar.  Reseindustrin blöder, vem vet när den återhämtar sig. Jag hade sedan något år tillbaka funderat på att bredda min verksamhet mot andra branscher och aktörer. Jag har 2 000 konsulter i min databas som kan matchas mot andra marknader och branscher. Nu måste jag fokusera om, tänkte jag.

På så vis fick jag anledning att sätta min idé på banan, snabbare än vad jag hade planerat från början. På några dagar startade jag en bifirma till Resebemanning.
Baltazhar Bemanning och Rekrytering har samma inriktning och samma grundfilosofi som Resebemanning. Skillnaden är att vi vänder oss till ny nisch av kunder inom alla andra branscher.

Nu börjar jag om. Jag börjar där jag var för åtta år sedan.

Jag har gjort detta en gång, nu kommer jag att göra om det igen. Jag har kunskap och erfarenhet av att driva bolag. Jag tror att jag har en stor fördel och goda utsikter att lyckas. Nu kan jag också nå ut till en större och annan målgrupp. Resepersonal är mycket eftertraktad yrkesgrupp för andra branschsektorer då de har ett stort servicetänk, kunniga i flera system samt är positiva. Jag ser en stor potential i att flytta över många konsulter till andra branscher.

Vad ser du för möjligheter framöver?
   – Jag tror att i och med Corona krisen att resebranschen och kanske övriga branscher, i större utsträckning kommer att hyra in och bemanna sin personal istället för att anställa. Jag är ganska övertygad om att man under en lång tid efter Corona krisen kommer att se kortsiktiga lösningar framför sig. Man kommer akta sig för att dra på sig långsiktiga utgifter och anställa personal innan man landar i att branschen börjar återhämta sig. Därför tror jag mycket på att mitt företag Resebemanning och även min bifirma Baltazhar Bemanning och Rekrytering inom kort kommer att få förfrågningar och uppdrag från kunder som upplevt krisen men som nu behöver komma igång igen.

Här avslutar vi intervjun med Jannica. Jag slås av det driv hon besitter. Hur hon hela tiden ser möjligheter och på något märkligt sett ser ljust på framtiden i allt detta som hänt och som drabbat hennes bolag. Hon ser bakåt och reflekterar på hur det var innan Corona krisen men går framåt med nya uppslag och idéer inför framtiden. Förmodligen är det just detta som kännetecknar en riktig entreprenör.

Avslutningsvis några kommentarer från Jannica som blev kvar på anteckningsblocket. Kanske några råd, för andra i samma situation!

  • Ha hjärtat med dig, lika mycket för dina kunder som för dina konsulter. 
  • Våga be om hjälp. Det är många som kan ge dig tips om råd.
  • Tro på att det vänder. Se framåt. För varje dag vi klarar av krisen närmar vi oss vändpunkten.
  • Finns med i alla sociala kanaler samt nätverka! – Som man brukar säga, syns du inte så finns du inte.