We Select innoverar rekryteringsbranschen genom nytänkande Employer Branding och en unik strategi för att nå ut till de bästa kandidaterna och matcha dem med Sveriges främsta arbetsgivare. Kunderna är flera av Sveriges största bolag och många har följt med på We Selects resa genom åren. Affärsidén bygger på att skapa enklare och smartare sätt att matcha rätt kandidater med rätt arbetsgivare, vilket resulterar i innovation, produktivitet och glädje!

Rickard Rydström, medgrundare och VD på We Select
Rickard Rydström, medgrundare och VD på We Select

Branschen får tag på Rickard Rydström, medgrundare och VD på We Select.

– I 10 år har vi banat vägen för framtida talanger. Med innovation som gemensam drivkraft hos alla på bolaget förenar vi företagets kunskap inom rekrytering med strategier byggda för det digitala landskapet. Vi har lyckats bibehålla våra kunders förtroende och därmed kontinuerligt haft möjlighet att utveckla vår modell så den passar den rådande kandidatmarknaden som ständigt förändras.

– Det krävs lyhördhet, en rejäl dos nyfikenhet och viss flexibilitet ska sägas, för att hela tiden vara innovativa. Ett exempel är vårt system, Talent Software som tillsammans med vår annonsstrategi gör att vi aldrig tappar farten, och då också behåller kunderna. Väldigt många av de företag vi började jobba med redan från starten är idag fortfarande kunder säger Rickard Rydström, VD på We Select.

– Det säger en del om vilka vi är och hur vi kontinuerligt har vässat vår modell genom åren. Vi växlar mellan att anpassa oss efter marknaden, t ex nu i rådande tider men hela tiden med drivkraften att ständigt utmana, vara innovativa och leda utvecklingen framåt. Det är så vi hittar lösningar på våra kunders utmaning – att ligga steget före och hitta rätt kandidater.

Sedan starten 2011 har ni hittat tusentals nya medarbetare till flera av Sveriges största bolag. Hur har resan varit?

– Det har såklart varit mycket jobb, men väldigt givande! Vi lägger mycket tid på att verkligen förstå våra kunders kandidaterbjudande och sedan utveckla attraktiva koncept i syfte att successivt bearbeta den kompetens företaget i fråga avser rekrytera.

– Vi är stolta över att tusentals människor idag längtar efter att gå till jobbet på måndag för att de har hittat rätt arbetsgivare; vi brinner verkligen för detta! Samtidigt har våra kunder sänkt sina kostnader för kompetensförsörjning. Vi vet att vi gör skillnad och det tror jag alla medarbetare på We Select känner.

– Det vi har tagit fram är en unik strategi inom Employer Branding och digital jobbannonsering där vi når ut till de bästa kandidaterna och säkerställer att de söker jobb hos en specifik arbetsgivare. Vi har dessutom vårt egenutvecklade system Talent Software som gör det enkelt för kandidaterna att ansöka samt hjälper kunderna att automatisera stora delar av sin rekryteringsprocess. Vi kombinerar digitala strategier inom Employer Branding med innovativ teknik säger Rickard Rydström.

Utveckla er arbetsprocess och modell? 

– Jag skulle säga att vår framgång bygger på hur vi arbetar med att förena vår vision med våra kunders långsiktiga mål. Det största värdet ligger i vår tro på en bättre arbetsmarknad där företag på sikt blir självförsörjande och automatiserar allt större delar av sin kompetensförsörjning.

– Vi har hittat ett arbetssätt som följer kunden hela vägen i deras resa mot ett starkare Employer Brand, där vi initialt hjälper till att hitta det genuina värdet hos respektive arbetsgivare. För att på ett attraktivt sätt paketera det, distribuera det och successivt säkerställa ett starkare inflöde av relevanta ansökningar till våra kunders lediga tjänster, oavsett var i världen.

– Det hemliga receptet ligger både i våra kompetenta och lyhörda medarbetare samt Talent Software som är motorn i hur vi lyckas så bra med vår matchmaking av rätt kompetens till rätt arbetsgivare.

Hur når ni ut till kandidater och kunder?

– Vi kan annonsering i sociala medier. Vi såg tidigt vart den trenden var på väg och tog då snabbt en ledande position inom det segmentet, främst då vi upplevde att det fanns en tydlig kompetensfördel utifrån vår position i branschen. We Select erbjuder kunden en tjänst som ger bättre inblick och data kring vem som söker en tjänst och varför.

– Vi vill underlätta kundernas rekryteringsprocesser genom att erbjuda både datadriven jobbannonsering för omgående behov men även större Employer Branding-koncept för långsiktiga mål. Våra specialister ser till att vår annonsering når ut på bästa möjliga sätt till aktiva och passiva toppkandidater och bearbetar dem fram tills de skickar in en ansökan.Digitaliseringen påverkar samtliga branscher och de företag som inte hänger med nu riskerar att försvinna helt. Dagens talanger nöjer sig inte heller med en trygg arbetsgivare, utan väljer attraktiva företag där de kan växa och utvecklas.

– Vårt mål är att fortsätta vara bäst på matchmaking, så att fler och fler medarbetare börjar älska måndagar, säger Rickard Rydström.