Maria Bergholtz 3

 

Maria Bergholtz grundare och VD på Insight Competence AB

”Jag sökte runt 30 jobb. Fick återkoppling på tre”
”Var i slutprocess, men vad hände sen?”
”Efter intervjun fick jag jaga rekryteraren om återkoppling, väntar fortfarande på svar”

Citat från kandidater som speglar en verkligenhet som ingen vill kännas vid.

Jag får ofta höra hur dåliga vi rekryterare är på att återkoppla och blir lika förvånad varje gång. För mig är återkoppling en självklarhet men jag inser att det inte är det för alla. Synen på rekryteringsbranschen har förändrats, tyvärr till det sämre när det gäller just återkoppling. Vad är det som är så svårt med att återkoppla till en kandidat? Tidsbrist lever vi alla med. Men vilken rekryterare har viktigare saker att göra än att svara en kandidat? Det är väl det vårt jobb går ut på? En person som har bemödat sig med att skicka in sitt CV, lagt ner tid på ett personligt brev och visat intresse för ett jobb, borde väl rimligtvis få ett svar!

Mitt motto är att alltid leverera en bra kandidatupplevelse, med kontinuerlig återkoppling. Jag vill att kandidaten ska få en positiv bild av mig som rekryterare, men också en positiv bild av företaget som jag rekryterar till. En annan viktig aspekt är att den kandidat som söker sig till ditt företag idag kan också vara en potentiell kund eller samarbetspartner i framtiden. Vågar du då strunta i något så viktigt som att svara?

Kunden som anlitar ett rekryteringsföretag borde ställa skyhöga krav på den rekryteringsfirman man väljer att anlita. Jag har under mina tio år som rekryterare sällan fått frågan från våra kunder: – Hur jobbar ni med återkoppling till sökande kandidater? Jag tycker att det är en fråga som bör ställas, för det är ditt varumärke som framstår som dåligt om du anlitar en rekryterare som glömmer återkopplingen till kandidater. En dålig kandidatupplevelse från flera personer leder snabbt till ett dåligt rykte, och skadar ditt arbetsgivarvarumärke.

Återkopplingen behöver inte alltid vara personlig, men man ska få ett svar. När du däremot är med i en process och har varit på en eller flera intervjuer då är personlig återkoppling en grundsten. Jag brukar tänka att har jag inget att återkoppla, ja då återkopplar jag just det. Jag kanske inte fick svaret från kunden den dagen som det utlovats, men då ringer jag kandidaten och säger just det, för att kandidaten ska slippa gå hemma och undra varför ingen hör av sig. Det är så lätt och kräver inte många minuter. Det kan räcka med ett mail där man enkelt skriver: – ”Jag hade hoppats att få svar från kunden i dag hur processen ska fortlöpa men jag har ännu inte fått svar. Återkommer så snart jag hör något”.

Kan du som rekryteringsfirma inte göra den återkopplingen på grund av tidsbrist, då är det dags att anställa flera rekryterare till ditt företag! Glöm inte återkopplingen bara!

Krönika skriven av Maria Bergholtz grundare och VD på Insight Competence AB 

Insight Competence är ett konsult och rekryteringsföretag inom marknad, media, försäljning och tech! De har gedigen branscherfarenhet inom marknad, media och försäljning och har själva suttit på många av de roller de rekryterat till. 

 

Detta är en krönika. Det är skribenten som står för åsikterna 
som förs fram i texten, inte Branschen.se.