Artikeln skriven av Lotta Vikström
VD Be Proud AB – Rekrytering & Bemanning. Proffs på kundsupport!

Rekryteringsbranschen är en bransch som går fort framåt och den senaste trenden är att kandidaterna skall göra ett par godkända tester INNAN ansvarig rekryterar öppnar CV:t. Så kallade screeningtester. Som kandidat kan du alltså ha 100% kompetens och erfarenhet för yrkesrollen, men det som räknas för att komma vidare i processen är alltså resultatet på screeningtesterna. Mina branschkollegor som infört denna rutin kallar det för fördomsfri rekrytering. 

Jag kanske är gammalmodig som valt en annan process, dvs att se människan bakom CV:t. Så för att ta reda på mer fakta om hur dessa tester som urvalsverktyg fungerar sökte jag en tjänst som kundsupportchef på ett större företag. Jag valde strategiskt en tjänst där krav och önskemål i annonsen var mitt i prick med min kompetens och mina erfarenheter. Ganska direkt efter att min ansökan skickats iväg fick jag ett autosvar från rekryteringsföretaget där jag ombads att göra två olika tester. Det ena var en personlighetstest och det andra var ett begåvningstest. Jag gjorde båda testerna i lugn och ro och skickade iväg dem. Efter ett par dagar kom ett svar på mailen, “Hej Lotta, du har inte gått vidare i processen”. Ingen förklaring om varför, bara ett avslag. Jag ringer då upp rekryteraren som jag hittade här på Linkedin och frågar varför jag inte gick vidare, och det visade sig att jag hade tagit för lång tid på mig med testerna. Nu var det inte längre resultatet eller min kompetens som var avgörande, utan tiden. 

Och nu kommer vi till det intressanta. När jag frågar rekryteraren om VART i de två genomförda testerna kunde de fånga upp information om min kompetens, mina erfarenheter, mina ledarskapsförmågor, kunskaper, styrkor, vilja, tidigare resultat etc? Det blev tyst i luren och efter en stund svarade rekryteraren: “- Syftet med testerna är att de skall avgöra flera delar av din kompetens. Din kompetens är alltså i vårt fokus. Förstår du hur vi tänker?”

Nej jag är ledsen, jag kanske är en idiot men jag förstår verkligen inte. I de här testerna kommer aldrig kandidatens kompetens, erfarenheter, ev ledarskapsförmågor, kunskaper, styrkor, vilja etc till sin rätt. Fokuset på kandidaternas kompetens sållas bort i samma sekund som auto-svaret med testlänkarna skickas ut.

Det finns statistik från PWC som säger att endast 45 procent av de stora företagens rekryteringar och 52 procent av småföretagen, är lyckade. Den här statistiken har några år på nacken, men jag skulle inte bli förvånad om den håller än idag. En fd VD på en av de stora drakarna i branschen berättade för mig att de prognostiserade med att 30% av kandidaterna slutar under provanställningen. Ja ni läste rätt, 30%. 

Är det “Bäst i Test” som kommer att vända trenden och skapa hållbara rekryteringar? Eller är det den gamla metoden där människan bakom CV:t får berätta med sina egna ord om varför han/hon är bäst lämpad för den utannonserade tjänsten? 

Jag vet vad jag tror. Vad tror du?

Lotta Vikström, Be Proud Rekrytering & Bemanning