2020 var ett expansivt år för PriceRunner. Totalt anställdes 30 nya medarbetare till det växande företaget. Så här har PriceRunner lyckats skapa en framgångsrik onboardingprocess och känsla av samhörighet under ett år när de flesta arbetat hemifrån. 

Malin Ruhn-Gibeck

Fjolåret 2020 påverkades hela samhället av coronapandemin. Men för shoppingjämförelsesajten PriceRunner blev det ett stort tillväxtår och de anställde 30 nya medarbetare för marknaderna i Sverige, Danmark och Storbritannien. I dag har företaget drygt 150 anställda. 


– Det känns fantastiskt roligt att vi haft förmånen att kunna fortsätta växa under dessa omständigheter. Vi känner oss stolta över vår produkt som är uppskattad av våra användare och kunder, säger Malin Ruhn-Gibeck, People Coordinator på PriceRunner.

Nyanställt för att möta ökad efterfrågan

Covid-19 har även påverkat konsumentbeteendet och gjort att e-handeln har ökat. Under 2020 växte svensk e-handel med 40 procent, visar E-barometern, som tas fram av PostNord tillsammans med branschorganisationen Svensk Distanshandel och analysföretaget HUI Research. PriceRunner var inget undantag, företaget växte i hög redan innan pandemin och ökade sina intäkter med nästan 60 procent under 2020 och nådde en total omsättning på 398 miljoner kronor

– E-handeln har vuxit med omkring 15 procent per år tidigare oberoende av pandemin, men givet omständigheterna under Covid-19 har det gett ett ökat tryck på e-handeln. Det har gjort att allt fler använt vår tjänst för att pris- och produktjämföra och få de bästa dealsen när de e-handlar, i stället för att gå i fysiska butiker, säger Malin Ruhn-Gibeck, och fortsätter: 

– För att möta den ökade efterfrågan på vår tjänst har vi behövt rekrytera. Detta har också legat helt i linje i med våra höga ambitioner och vår vision att bli den mest älskade shoppingjämförelsesajten. Vi har bland annat gjort en extra satsning på den engelska marknaden.

Onboarding och gemenskap under pandemin

Under större delen av 2020 har de flesta anställda på PriceRunner arbetat hemifrån. Att onboarda de nyanställda – och att behålla sammanhållningen mellan medarbetare – när arbetet sker på distans har varit en utmaning. Men PriceRunner har hittat lösningar som går i linje med företagets värdeord. Under onboardingen får alla nyanställda lära sig om företagskulturen och träffa avdelningschefer som berättar om sina verksamhetsområden, något som till största delen skett digitalt under 2020 med lyckat resultat. 

– Ett av våra värdeord är ”be proud”, man ska känna stolthet över att jobba på PriceRunner. Man ska vara stolt över produkten, både det värde vi genererar för användarna och för de e-handlare som listar sig hos oss, och man ska känna att man är med och bidrar till något viktigt. Under onboardingprocessen är det viktigt att skapa en transparens och visa vad vi är för bolag och hur de olika avdelningarna arbetar för att uppnå vår vision. Man ska känna att man kommer in i vår företagskultur och veta var man kan vända sig om man har frågor, säger Malin Ruhn-Gibeck. 

Ett annat av PriceRunners värdeord är ”have fun”, att det ska vara roligt att jobba på företaget. Därför arrangeras aktiviteter regelbundet för att ge medarbetarna en känsla av gemenskap. Under 2020 har de förflyttats till den digitala världen. 

– För att stärka känslan av att ha kul under pandemitiden har vi satsat på olika typer av digitala aktiviteter, bland annat bingo, quiz, ölprovning och gemensam digital träning. Vi har regelbundet skickat hem saker, till exempel inför Black Friday fick alla godis och ballonger och på alla hjärtans dag skickade vi kärlek i form av chokladaskar. Vi uppmuntrar även våra avdelningschefer att hitta på olika aktiviteter i sina team samt har interna kanaler där vi ber medarbetare att dela sin vardag på olika sätt. 

Nya marknader och börsintroduktion

2021 ser ut att bli ytterligare ett spännande år för PriceRunner. I en inte alltför avlägsen framtid siktar företaget mot en börsnotering och även etablering på nya marknader.

– Vi planerar inte att växa lika mycket i antal personer i år, men vi ska fortsätta att utveckla vår produkt. Kopplat till HR och vår personal kommer fokus att ligga på att ta medarbetarupplevelsen till nästa nivå, att utveckla de talanger som vi rekryterat och se till att alla våra medarbetare fortsätter att må bra och trivs. Vi är många som ser framemot att kunna ses igen på kontoret framöver, säger Malin Ruhn-Gibeck.