Krönika av Mårten Forslund VD Serveoffice

Sveriges bästa arbetsplats! Smaka på den. Av landets alla arbetsplatser så har vi, Serveoffice, utsetts till en av landets bästa arbetsplatser av Great Place to Work. Ja, jag erkänner att det är lätt att förföras för att inte säga förblindas av lovord, titlar och utmärkelser och jag är ju trots allt bara människa. Men glädjen och tacksamheten åsido så är detta lite av toppen på isberget eller snarare körsbäret på marängsvissen. För trots att vi nu kan se att det arbete vi investerat i gett frukt så är det ett som kostat oss både tid, pengar och engagemang. Inte minst är det ett som vi enbart påbörjat och ett som i princip aldrig tar slut.

För det är nu den stora utmaningen tar vid. Att bära upp det ansvar, förtroende och de förväntningar som medföljer. Att skapa en trivsam arbetsplats gör den bra men att upprätthålla den är vad som gör den bäst. Så hur har ett rekryterings- och bemanningsföretag i Stockholm lyckats snappa åt sig titeln som en av landets bästa arbetsplatser? Snarare än någon sorts magi eller universallösning så har det handlat om att envist arbeta med personligt ledarskap. En ledarstil som de flesta av oss både kan och borde tillämpa.

Den som får för sig att det personliga i personligt ledarskap handlar om en chef eller i detta fall mig, kan nog inte komma längre från sanningen. För personligt ledarskap handlar om en rad olika insatser som tillsammans blir en strategi. På Serveoffice fokuserar vi på att kommunicera, att anpassa, att lyssna och sist men inte minst att värdera misstag. Den sista är en personlig utmaning både för mig själv och i relation till andra och kanske därför extra viktig att arbeta med. Men vad innebär dessa floskler i praktiken?

Ja, inte minst har vi satsat på att stärka vår interna och externa kommunikation. Ny webbsida, ny internwebb, nytt nyhetsbrev men också nytt innehåll. En där vi försöker vara inbjudande, transparenta och deltagande med allt från intervjuer, krönikor till vår nya samtalsserie ”Office talks” på Clubhouse där vi pratar om allt som rör arbetsplatsen. Även jag som VD kommunicerar med våra anställda och konsulter i ett försök att leva som vi lär. Och det är här vi kommer in på den andra aspekten av vår strategi kring ”personligt ledarskap” – att anpassa. Att se att alla medarbetare är unika och i den mån det går kunna möta dem i det. Den andra sidan av det myntet är att lyssna. Lyssna på era medarbetare, era chefer och inte minst på er själva. Vad funkar och vad funkar inte och inte minst vad motiverar era anställda att engagera sig. På samma gång får ni en gemenskap och ett engagemang som leder till skapandet av nya strukturer.

Låter det som en utmaning? Det ska det vara samtidigt som det likväl ska vara motiverande än nedslående. Det är också därför det är så viktigt att odla en misstagskultur där vi i linje med akronymen FAIL (First attempt in learning) kan förvalta de misstag som vi och våra anställda begår. Så med detta sagt ser jag fram mot många fler.