Den svenska arbetsmodellen har traditionellt sett gått ut på att personer blir anställda och jobbar kvar på ett och samma företag i flera år. Så är det inte längre. Idag är det självständiga och flexibla arbetet på väg att bli den nya normen. Att vara anpassningsbar som organisation blir allt mer väsentligt.
– 71 % av alla svenska företag vill anlita, inte anställa*, säger Claes Persson, VD och koncernchef på Gigger Group AB (publ).

Året var 2017 och entreprenören Claes Persson såg ett växande problem på arbetsmarknaden där frilansare, utan egna företag, tvingades betala dyra avgifter för att fakturera sina kunder. Han tog då saken i egna händer och investerade i Gigger, som själv stod inför ett läge där det var vinna eller försvinna. Claes valde att vinna.

Genom att utveckla och förädla Giggers erbjudande till en av marknadens modernaste mjukvaruplattformar har Claes digitaliserat och förenklat administrationen för timanställda, frilansare och temporära uppdragstagare – i hela Sverige!

– Vi vill skapa möjlighet för människor att göra det som de verkligen är bra på. Hos Gigger är det kompetensen som du säljer, inte ditt yrke. Och som företagare kan du – efter behov – se till att ordna bemanningen utan att behöva anställa. Vi på Gigger är den nya tidens arbetsgivare, säger Claes Persson.


”Inget är egentligen nytt – vi bara optimerar det som redan finns”


Att anställa efter behov och kompetens är inte alls något nytt. Trots att den här formen av anställning kan låta revolutionerande och nytänkande så går den faktiskt långt tillbaka i tiden.

– När höet var klart för att hässjas så tog man in folk som hjälpte till – inte var de anställda hela året, utan togs in för ett specifikt och tidsbestämt uppdrag. Sedan erbjöd man sin kompetens på annat sätt, säger Claes.

Faktum är att vi såg det här konceptet väldigt nyligen. Under coronapandemin var det som att världen stannade upp och många människor blev tvungna att tänka om och erbjuda sina kompetenser på annat håll.

– Precis som under den värsta covid-perioden, där exempelvis hotell- och restauranganställda kunde försörja sig genom att sälja andra kompetenser och exempelvis jobba på vårdhem eller andra ställen, och därmed klara sig ekonomiskt. Man hann i många fall under samma tid som man arbetade, utbilda sig och lämna sitt gamla, obsoleta, jobb helt. Det är precis det vi på Gigger vill möjliggöra, förklarar Claes Persson.

Att erbjuda sina kompetenser där de behövs har med andra ord blivit otroligt vanligt och något som den nya generationen eftersträvar. För det har ju skett ett generationsskifte.

Den nya generationen vill bygga sina karriärer efter flexibilitet, frihet och självständighet, något som inte alls ingår i den traditionella svenska modellen.

– Vi ser ett tydligt generationsskifte. När jag var i min sons ålder, som är 23 år gammal, då hade du minsann ett heltidsjobb och stannade på samma företag i 3-5 år, säger Claes och fortsätter:

– Så det har ju skett en del och det här fria arbetssättet är det optimala. Man ska också veta att 71% av alla svenska företag vill anlita – inte anställa.

Så vad betyder det här nya arbetssättet för företag och arbetsgivare? Jo, att man kan anlita efter behov och säger hej då till den traditionella svenska arbetsmodellen. Samtidigt sparar man både tid och pengar eftersom man bara tar in en person när det behövs.


Gigger och Happyr – framtidens vinnande koncept


Gigger startade som en plattform för frilansare som fakturerar för sina uppdrag utan att behöva ha ett eget företag. All administration, såsom att betala in moms, sociala avgifter och skatt tar plattformen hand om per automatik.

Nu är det även möjligt för företag att publicera gratis platsannonser, att hitta och anlita frilansare, att schemalägga, samt att administrera all sin fakturering!

Efter det att Claes tog sig an Gigger så såg han ytterligare ett problem – företagen behövde hjälp att matcha kompetens och attityd med företagens interna kultur. Det är så det nuvarande systerbolag Happyr AB kom in i bilden.

Genom att använda Gigger och Happyr tillsammans, så blir utfallet exakt samma sak som att anlita ett klassiskt bemanningsföretag.

Låt oss säga att du hittar en “giggare”. All löneadministration är då omhändertagen via Gigger. Du behöver dock fortfarande sitta ner och intervjua personen – och det är där Happyr kliver in i handlingen!

Så vad skiljer egentligen Gigger Groups koncept från en traditionell bemanningstjänst? Inget – förutom priset! När man anställer via ett bemanningsföretag faktureras man mellan 30-50% av den anställdas kostnad. Giggers egna avgift ligger på 10%.


*Vinnova undersökning 2020

Träffa Gigger på Personal & Chef mässan 1-2 december
Monter M:05