Bli headhuntad | Har det blivit dags att ta dig vidare i karriären? Kul! Men det handlar inte längre om att kolla jobbsajter, hitta jobbet du gillar och sedan ansöka om det. Med den metoden kommer du sannolikt inte att ha någon större framgång, tyvärr. Dagens arbetssökande är mycket mer ta proaktivt – LinkedIn är en resurs som hjälper dig att marknadsföra dig själv, så se till att nyttja detta!

Att skapa en stark LinkedIn-profil hjälper dig att nå ut till rätt kontakter; rekryterare, anställande chefer & yrkesverksamma inom just ditt område. Dessa kontakter i ditt personliga nätverk kan vara nyckeln som leder dig vidare till nästa jobbmöjlighet. Men för att allt ska gå i lås behöver du en LinkedIn-profil som kommunicerar och visar uppdaterad och relevant information. Gå igenom den här checklistan för att lära dig hur du använder din LinkedIn-profil effektivt.

Grunderna i en effektiv LinkedIn-profil

Se till att du har en lämplig rubrik! Rubriken är det som dyker upp direkt efter ditt namn när din LinkedIn-profil visas i sökresultaten. Det är också det som dyker upp när andra tittar på dig genom sina kontakter. Som standard läser din LinkedIn-profilrubrik din nuvarande jobbtitel och arbetsgivare, men om du vill fånga andras uppmärksamhet borde det säga mer än så. Tänk på nyckelord och lyft fram dina främsta färdigheter.

Professionell profilbild

Vi vet det här är ett utjatat tips, men ack så viktigt! Det är mer sannolikt att en LinkedIn-profil som innehåller en ljus och skarp headshot klickas på, än en profil utan foto. När du väljer ditt profilfoto, välj en ljus skarp bild, tagen framifrån. Be en kollega eller vän att ta ett foto på dig utomhus eller nära ett fönster. Det behöver inte vara svårare än så.

Anpassa din LinkedIn-URL

Oavsett om du väljer att inkludera din LinkedIn-profil i ditt CV eller i din signatur i din e-post, anpassa webbadressen! Det kommer att bli mer professionellt och minnesvärt. Välj tillexempel att www.linkedin.com/ditt-namn eller www.linkedin.com/din-främsta-kompetens. Så här ändrar du: *Klick*

Sammanfatta din kompetens

Precis som CV bör din LinkedIn-profil ha en sammanfattning högst upp som belyser vad du har att erbjuda och hur det är värdefullt för en potentiell arbetsgivare. Använd gärna pronomen som jag, mig och mina. Se det som en hisspitch av dig själv och våga vara stolt över dig och dina kompetenser.

Gör din arbetslivserfarenhet rik på sökord

När du beskriver och lyfter fram dina prestationer på jobbet under ”Erfarenhet”, tänk på relevanta nyckelord och försök att inkludera dem naturligt i flytande text. Ju fler sökordsrik din profil innehåller, desto mer sannolikt kommer den att visas i sökresultaten.

Granska dina kompetenser

Granska avsnittet ”kompetenser & intyg” i din profil för att prioritera det som är viktigt. Om du gör det är det mer troligt att dina faktiska spetskompetenser kommer fram, vilket i sin tur visar rekryterare och anställande chefer hittar vad de söker. Du bör vill undvika att inkludera kompetenser och expertis som inte relaterar till ditt yrke.

Följ oss:
Följ oss på Linkedin >

Håll dig uppdaterad på vår Facebook >

Se allt kul vi gör på Instagram >