Med en välplanerad SEO-strategi får du mer trafik till dina jobbsidor och ser till att du är redo för Google for Jobs. Vad är poängen med att lägga tid på att skapa bra jobbannonser om kandidater inte hittar dem? Följ dessa tips för att få dina jobbannonser att sticka ut från mängden.

Det är viktigare nu än någonsin för rekryterare att se till att deras jobbannonser är optimerade för SEO så att de faktiskt rankas av sökmotorer. Så mycket som 67% av de arbetssökande startar sin jobbjakt med en sökmotor – så se till att kandidaterna faktiskt ser dina jobbannonser först!

1. Tänk på sökord

När du lägger ut en jobbannons är det viktigt att tänka på vilken typ av ord som är relevanta för den aktuella tjänsten! Vad skulle dina drömkandidater söka efter när de letar efter jobb? Till exempel, om du rekryterar till en roll inom marknadsföring som är baserad i Stockholm, då vill du såklart se till att ”Marknadsföringsjobb i Stockholm” framgår tidigt och tydligt, redan i rubriken.

Prova att kika på jobbannonser för liknande positioner och att se vilka sökordskombinationer, som andra använder sig av. Kan du toppa dessa och kanske försöka formulera dig ännu bättre för att rankas högre?

Se till att hålla dina annonser relevanta, konkreta och korrekta, det är nyckeln till att ranka bra!

2. Var tydlig och koncis

Även om du använder dig av relevanta keywords i din jobbannons som bidrar till att öka annonsens ranking i sökmotorer – var försiktig så att du inte går för långt. Att bara rada upp ord på ord som att det är enbar sökmotorer som ska läsa av din annonsfunkar inte särskilt bra i längden.

Det viktigaste du bör göra när du skriver din annons är att skriva för den arbetssökande – inte för sökmotorer. Om din annons är tydlig, beskrivande och korrekt för den lediga tjänsten så kommer det alla dagar i veckan ge dig bra ansökningar.

Se till att titeln på ditt jobb är tydlig och koncis. Om rubriken är för vag och är inte berättar för den arbetssökande alls om den lediga tjänsten eller vad jobbet innebär, så kommer den inte heller att vara tillräckligt tydlig för att plockas upp av sökmotorer.

3. Optimera för Google for Jobs

Google for Jobs kommer att göra stora förändringar i hur kandidater hittar jobbannonser med sökmotorer. Därför är det en bra idé att vidta åtgärder för att optimera dina jobbsidor för just denna tjänst!

Det finns fyra huvudsteg du bör följa för att optimera dina jobbannonser så att de visas i sökresultaten för Google for Jobs.

Du kan inte själv publicera jobb på Google for Jobs, Google kommer själva att spindla och lista dina tjänster förutsatt att de syns på någon av de större jobbsök-sajterna som google indikerar ifrån.

Se utöver detta till att dina annonser är tydliga, innehåller sökord, gärna innehåller bilder eller videoklipp och gärna punktlistor.

Följ Sprio

Följ oss på Linkedin >

Håll dig uppdaterad på vår Facebook >

Se allt kul vi gör på Instagram >