Kandidatupplevelse är hur kandidater uppfattar och interagerar med ett företag under anställningsprocessen. Alla händelser som en kandidat upplever under en anställningsprocess påverkar kandidaterna i deras beslut att söka till ditt företag eller acceptera ditt jobberbjudande.

En bra kandidatupplevelse kommer göra att kandidaterna får en positiv bild av ditt företag. En bättre kandidatupplevelse kan leda till att de delar sina goda upplevelser med andra, vilket hjälper till att bygga upp ditt rykte. Å andra sidan kommer en dålig kandidatupplevelse att få kandidater att tappa respekten för dig, både som arbetsgivare och varumärke.

De vanligaste klagomålen kandidater har angående sin erfarenhet som arbetssökande är att företag aldrig återkommer till dem. Att svara på varje kandidats ansökan är det enklaste sättet att lösa detta klagomål. Men att skapa en bra kandidatupplevelse inom rekrytering innebär mer än så, det innebär ett tankesätt som fokuserar på att respektera kandidaternas tid och utforma din kandidatupplevelse så att den blir så smärtfri som möjligt. Här nedan listar vi exempel på hur du kan förbättra kandidatupplevelsen i varje steg av anställningsprocessen:

Se till att du anställer för att fylla ett verkligt behov

Att vara välorganiserad börjar med att planera din anställningsstrategi genom att identifiera luckor du behöver fylla – och vem som skulle vara bäst lämpad att fylla dem. Detta kommer i sin tur att resultera i att kandidater kommer att ha mycket bättre definierade arbetsuppgifter och en bättre kandidatupplevelse.

Skriv tydliga arbetsbeskrivningar

Använd ett enkelt språk och håll arbetsbeskrivningarna så tydliga som möjligt. Många stereotypiska fraser som ofta används i arbetsbeskrivningar (som passionerad och lagspelare) överanvänds till den grad att det kan låta misstänksamt. Strukturera även din arbetsbeskrivning så att den är lättläst. Jobbannonser följer samma skrivregler som blogginlägg och artiklar. De är lättare att läsa om de listar den viktigaste informationen först och innehåller punktpunkter, aktiva verb och korta meningar.

Gör det enkelt för kandidater att söka till dina jobb

Se till att din karriärsida är lätt att hitta. Kandidater kommer att vara tacksamma för att de inte behöver leta igenom hela din hemsida för att hitta vart de ska söka jobb. En annan sak som kan ställa till det i en ansökningsprocess är att sökande måste logga in i ditt system för att göra en ansökan. I detta fall är lösenord hemska och ingen gillar dem – speciellt om det finns krav på att lägga till siffror, symboler och versaler. Gör dina kandidater en tjänst och låt de göra en ansökan utan att de behöver logga in.

Uppföljning tidigt och ofta

Skicka ett avslagsmejl eller en intervjuinbjudan så snart du kan. Den överväldigande majoriteten av de kandidater som i slutändan tackar ja till intervjuer och jobb är de som fick ett svar från arbetsgivaren inom några dagar efter ansökan.

Ge kandidaterna information om vad de kan förvänta sig vid personliga
intervjuer

Skicka en kalenderinbjudan med så mycket information som möjligt så ingen förvirring uppstår. Berätta för kandidaten hur många intervjuare de kommer att träffa och hur lång tid räknar du med att intervjun tar.

Ge kandidaterna din fulla uppmärksamhet vid intervjuer

Granska din kandidats profil så att du har koll på det du behöver veta. Om intervjun sker på plats, boka ett mötesrum i förväg. När det är dags för intervjun, starta den i tid och förklara din intervjuprocess för kandidaten (särskilt om du använder en strukturerad intervjuprocess).

Berätta så snart du kan för kandidater om du inte längre överväger dem

Att skicka ett tydligt avslagsmeddelande är mycket bättre än att inte ge något besked alls till kandidaterna. De bästa avslagsmeddelandena avslutar saker positivt och erbjuder att ge mer specifik feedback till kandidater, som ofta är intresserade av att lära av sin intervjuerfarenhet med dig.