Med en stark lokal förankring och ett team orienterat arbetssätt hjälper Ny Position såväl börsbolag som familjeföretag att hitta rätt chefer och fungera som en stabil affärspartner.
– Trenden är att kunna matcha kundernas behov på flera plan, säger medgrundaren Jeanette Boström.

Jeanette i svart t-shirt på bilderna. Helen med vit skjorta och svart kavaj. De är båda grundare av Ny Position.

Helen Einarson Lundin och Jeanette Boström startade Ny Position 2009. Huvudkontoret ligger i Jönköping, men företaget ser hela södra Sverige  från Stockholm och söderut som sin marknad. Lokalkontoret i Tranås har funnits sedan starten, men när företaget blev en del av Skillkoncernen förra året blev det en chans att växa ytterligare. I dag finns Ny Position även i Göteborg, Linköping och Skövde.

En av våra framgångsfaktorer är att vi kan vår region, vår bygd och kultur. Vi har starka relationer och nätverk i vår entreprenöriella region, säger Jeanette Boström.

Helen Einarson Lundin håller med, och lyfter även fram att deras erfarenheter flera gånger kommit väl till pass utanför hemmaplanen.

Vi har till exempel hjälpt ett antal företag i Stockholm som velat få in entreprenöriella personer i verksamheten. I Småland finns en stark entreprenörsanda och känsla för den, vilket vårt team har tagit fasta på, säger hon.

Kunderna som de hjälper med chefsrekryteringar och interimslösningar finns till stor del inom tillverkningsindustrin. Flera är börsnoterade, några är större familjeföretag och andra är internationella bolag med närvaro i regionen.

Förutom er starka lokala förankring vilka är era framgångsfaktorer i chefsrekryteringarna?

Vi arbetar alltid teambaserat, vilket innebär att vi är två i våra rekryteringsprocesser. Det genererar högre effektivitet, kvalitetssäkring och kunskapsöverföring. Men även en trygghet för kunden ifall någon till exempel skulle bli sjuk, säger Helen Einarson Lundin.

Jeanette Boström lyfter fram att de jobbar efter devisen ”laget före jaget”.

– Ju fler kockar, desto bättre soppa brukar vi säga. Det är ett gediget hantverk och när vi arbetar lagorienterat får vi ständigt kunskapsöverföring mellan varandra. Vi lever verkligen som vi lär.

Bolaget är värderingsstyrt där mod är en viktig ingrediens för att göra riktigt bra matchningar, anser de. Med senioriteten kommer modet att våga vara en rådgivande partner. – Vårt mål är att vara en långsiktig affärspartner till våra kunder. I dag gäller det att kunna bidra, med allt ifrån varumärkesförstärkning, ledningsutveckling med mera, säger Helen Einarson Lundin.